Sport

Zo kun je sportblessures voorkomen

Eigenlijk zou iedereen moeten sporten. Dat is goed voor ons lichaam en houdt ons vitaal en in goede conditie. Daar heb je in je dagelijkse leven profijt van. Tenminste, als je het goed aanpakt. Met de verkeerde aanpak loop je het risico op het oplopen van sportblessures die je niet alleen bij het sporten, maar ook in het dagelijks leven kunnen hinderen. We geven drie tips voor hoe je sportblessures kunt voorkomen.

Altijd een warming-up doen

Het is misschien een cliché, de warming-up, maar niet iedereen die aan sport doet, doe ook netjes een warming-up voor hij begint. Hoeveel mensen zie je niet direct vanuit de kleedkamer op een apparaat stappen in de sportschool? Al kom je er vooralsnog mee weg, het blijft een feit dat koude spieren een stuk gevoeliger zijn voor blessures dan opgewarmde spieren. Als je een warming-up doet voor het sporten, zorg je er ook voor dat je bloedcirculatie toeneemt. Dit zorgt ervoor dat spieren snellen van zuurstof en energie worden voorzien, wat je in staat stelt om betere prestaties te leveren.

Bouw je training op

De snelste weg naar het forceren van je spieren, is door meteen te veel te willen doen. Er zijn niet voor niets trainingsschema’s voor het opbouwen van je conditie voor een bepaalde sport. Die schema’s zorgen ervoor dat je met beleid je spieren voorbereid op steeds grotere prestaties. Tijdens die opbouw worden je spieren namelijk geleidelijk sterker. Dan kunnen ze de hogere belasting ook aan. Wanneer je je spieren zwaar belast zonder dat je ze de kans hebt gegeven om te wennen aan de bewegingen die je wilt maken, vergroot je de kans op blessures aanzienlijk.

Het juiste schoeisel

Bij veel sporten is het juiste schoeisel een belangrijke factor in het voorkomen van blessures. Je schoenen moeten namelijk geschikt zijn voor de ondergrond waarop je traint en de bewegingen die je gaat maken. Daarom zijn er verschillende schoenen voor verschillende sporten. Het juiste schoeisel is de investering waard, zeker als je van plan bent door te gaan met dezelfde sport. Zorg uiteraard ook voor schoenen in de juiste maat. Ze kunnen beter een klein beetje te groot zijn dan te klein. Dat biedt je voeten wat bewegingsruimte en voorkomt dat ze afgekneld worden en in een onnatuurlijk positie komen. Vervang als je intensief sport na één à anderhalf jaar je schoenen, omdat de demping dan verminderd is.

Wees dus niet koppig en sport op een verantwoorde manier. Uiteindelijk heb je alleen jezelf ermee als je blessures oploopt.

Gerelateerde artikelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button