Jongensdroom

Den Haag, 1988: als jongen van 7 jaar zat ik regelmatig op een kleed bij ons in het winkelcentrum met de meest uiteenlopende prullaria, te wachten op mensen die voorbij kwamen. Veel volk liep er niet, dus een hoge conversie was essentieel. Het winkelcentrum was niet overdekt en de naam winkelcentrum deden de drie winkels en een snackbar eigenlijk teveel eer aan. Toch bleef ik zitten, in de hoop op 'winkelend publiek'. Later die dag kwam ik met wat dubbeltjes thuis, de restanten van ik vermoed ongeveer 1 gulden 50 aan omzet die dag. Van de omzet kocht ik steevast snoep en deelde dit dan met mijn vriendjes. De plaatselijke buurtsuper vd. Berg had een 'grote' klant aan mij. Jaren later ging deze typische buurtsupermarkt jammer genoeg failliet.

 

CarloLanza

Carlo Lanza

 

EK '88

Het Europees Kampioenschap voetbal brak aan en het kleed werd ingeruild voor de bal. Iedere minuut, iedere dag werd mijn beschikbare tijd besteed aan voetbal. Van het worden tot succesvol ondernemer verschoof de prioriteit naar profvoetballer. Dat was mijn nieuwe doel: profvoetballer worden. In ieder vriendenboekje die je destijds invulde zal ik op dat moment geschreven hebben bij; 'wat wil je later worden?' rijk en profvoetballer. Een oppervlakkige gedachte denk ik nu, maar ik had wel dromen!

 

De realiteit

Jaren later, na een 'mislukt' bestaan als voetbalprof ging ik begin 2012 terug naar de basis. Ik werkte op dat moment al 6 jaar in loondienst en werd verwacht commercieel te denken voor een 'baas'. Alhoewel ik dat nog steeds met veel energie doe en altijd gedaan heb begon toch het ondernemershart steeds harder te kloppen. Dat gevoel van verkopen, eigenlijk waar het als 7-jarig jongetje om begonnen was: het helpen van een klant en je eigen geld verdienen. Een enorm gevoel van onafhankelijkheid en van vrijheid. Dat gevoel wilde ik weer terug. Een project waar iedere zweetdruppel en traan vloeit ten bate van je eigen onderneming.

 

Italië part I

Van wat ik vernomen heb, besloten 2 gebroeders Lanza ergens in het jaar 1800 het Noorden van Italië te verlaten en in Nederland hun heil te zoeken. Mijn Italiaanse roots gaan terug tot die tijd. Dit verklaart misschien dan ook dat ik Italië altijd al een fascinerend land heb gevonden. De mensen, de natuur, de taal, architectuur, de leefstijl etc. De link met Italië was dan ook snel gelegd, het land van stijl en mode. Milaan kennen velen van ons als dé modestad en als voorloper en initiator van vele trends.

 

Het idee verder uitgewerkt

Het idee voor een eigen onderneming moest bij voorkeur iets met Italië te maken hebben. Vervolgens met een product waar markt voor is en waar je zelf affiniteit mee hebt. Regelmatig krijg ik complimenten en leuke reacties over de sokken/kousen die ik draag. Laat ik direct inhaken op het verschil tussen sokken en kousen. Sokken zijn als korte variant te bestempelen en eindigen halverwege de kuit. Kousen komen tot boven de kuit. De kousen worden doorgaands alleen zakelijk gedragen. Over het algemeen draag ik de korte variant en stem ik deze in kleur af op bijvoorbeeld mijn schoenen, das, riem of overhemd. Van nature ben ik wat eigenwijs en volg zeker niet altijd de standaard etiquette zoals de riem die dezelfde kleur moet hebben als de schoen.

 

Italië part II

Voor mij was het duidelijk: ik ging mijn producten inkopen in het land van de mode. Het idee is leuk, maar waar begin je? Je kent het land niet goed genoeg en spreekt de taal niet. Dat is nog eens een uitdaging. Eerder noemde ik Milaan al even als dé modestad en na een wekenlange zoektocht kwam ik uit bij een aantal partijen, waaronder Sozzi Calze uit Milaan. Een topbedrijf in Italië met inmiddels 100 jaar ervaring. Een bedrijf die de productie niet zoals zoveel bedrijven heeft laten verhuizen naar een lagelonenland, maar alles nog steeds in Italië produceert. Een bedrijf waar men trots is, werkend in hele oude kantoortjes met krakkemikkige computers, maar waar de ambacht en kwaliteit voorop staat. Die trots en geloof in eigen kunnen, dat gaf mij een enorm gevoel van vertrouwen. Dat spreekt enorm aan wanneer je je als startend ondernemer begeeft in een wereld vol onzekerheden.

 

Mannen in Stijl

Onderzoek heeft aangetoond dat er markt is voor het online aanbieden van herensokken maar ook dat er een ruim aanbod is. Niet alleen in sokken, maar ook in de andere producten die Mannen in Stijl in haar assortiment voert. Hoe dan toch te onderscheiden is de vraag. Met Mannen in Stijl vul ik graag de middenweg in. Een middenweg die de concurrentie niet expliciet bewandeld. Niet alleen qua aanbod, maar ook qua stijl. De kracht is een beperkt aanbod van producten die uit de impulsiviteit worden gehaald. Zowel de sok, de das als de riem worden vaak gekocht als bijproduct om afstemming te realiseren met dat mooie pak of schoenen. Het is tijd voor deze accessoires om meer op de voorgrond te gaan treden. Daarom biedt Mannen in Stijl combinaties aan van herenssokken, dassen, riemen en pochetten. Deze combinaties geven net die frisse draai aan een outfit en zijn vernieuwend.

Binnen de doelgroep mannen richt ik me op 2 stromingen. De zakelijke en casual gebruiker. Daarnaast heb ik de overtuiging dat iedereen hoge kwaliteit en betaalbare sokken of kousen zou moeten kunnen kopen. De herensokken die je op op onze website terug zult vinden, zijn geselecteerd vanuit hoge kwaliteitseisen en hebben een brede range aan stoffen en prijzen. Daarnaast onderscheiden we ons door een niet gebruikelijke maatvoering te hanteren, namelijk drie maten per range in plaats van de gangbare vier. Voor meer informatie verwijs ik je graag naar de productbeschrijvingen die zijn toegevoegd bij de desbetreffende producten.

 

In mijn optiek komen Italië en een unieke stijl samen op Mannen in Stijl. Niet meer ouderwets op een kleed in het winkelcentrum, maar volledig via de digitale weg. Een droom die uitkomt.

 

Als je vragen of opmerkingen hebt laat het me weten via info[a]manneninstijl.nl.

 

Carlo Lanza

Mannen in Stijl