Waarom Sozzi

Wanneer je besluit een eigen bedrijf op te starten, zoals ik gedaan heb eind 2012, dan moet je geloof hebben. Het is juist dat geloof dat ik na een lange zoektocht naar leveranciers voor sokken ook bij Sozzi aantrof.

 

Ruim 100 jaar!

Sozzi bestaat inmiddels ruim 100 jaar en is altijd bij haar eigen visie gebleven. Deze visie gesteund door het geloof en de overtuiging in eigen kunnen hebben het bedrijf gemaakt tot wat het nu is. Oprichters en broers Antonio en Angelo, op de foto poserend voor hun eerste atelier in Milaan rond het jaar 1912 hebben dit geloof doorgegeven aan de huidige leider van Sozzi: Franco Sozzi, de zoon van Antonio.

 

 

Franco kwam op 21-jarige leeftijd al aan het roer kwam omdat zijn vader ziek werd. Ook Franco is vast blijven houden aan de idealen die Sozzi zo succesvol maakten na de oprichting: het maken van o.a. luxe herensokken en dassen. Later zijn daar een beperkt aantal andere items aan toegevoegd zoals pochetten, sjaals etc. Uiteraard is binnen dit segment enorm geïnnoveerd door de jaren heen. Kijk alleen maar naar de machines. Tegenwoordig worden circulaire breimachines gebruikt om met 240 naalden de sokken tot in perfectie af te werken. Daarnaast worden de sokken met de hand ‘geketteld’, een handeling waarbij de teen en hiel naadloos kan worden afgewerkt.

De kracht van Sozzi is altijd geweest om vast te blijven houden aan dit specialisme en niet te focussen op de veranderlijke wens van de massa. Al gaat dit ten koste van de winst. Een zeer gewaagde maar bijna romantische opvatting.

 

Vrouwen op een voetstuk

Het waren de vrouwen die vroeger op een voetstuk werden geplaatst bij Sozzi.

De vrouwen waren zeer belangrijk in het precieze werkproces. De vrouwen hebben dan ook mede het succes van Sozzi bepaald.

 

 

Sozzi & Mannen in Stijl

Wat Sozzi en Mannen in Stijl gemeen hebben is het geloof in eigen kunnen en de voorliefde voor kwaliteit. Uiteraard zijn er tal van andere opties om veel voordeliger producten zoals sokken, dassen of pochetten aan te kunnen bieden. Juist het verhaal achter een organisatie is wat me aanspreekt. De geschiedenis en achtergrond. 

Mannen in Stijl heeft Sozzi hierin als voorbeeld. Vasthouden aan een aantal kernproducten, focus op een niche en niet op de massa. Ook al zou dat laatste wellicht meer opleveren.

 

Stijlvolle groet,

 

Carlo Lanza

Mannen in Stijl