In mijn vorige column gaf ik al aan dat onder andere een goede klantenservice en overtuiging in je dienst of product zorgt voor groei en succes. Althans, dit is voor mij de basis geweest om klaar te zijn voor de volgende stap: het beleveren van winkels. Hieronder lees je hoe me dit vergaat en tot nu toe is vergaan.  

Voor - en tegenspoed

Het uiteindelijke doel is altijd geweest te kunnen leven van mijn onderneming. Maar een doel stellen en een doel behalen zijn 2 verschillende zaken. In dit proces van onafhankelijkheid heb ik al flinke stappen gemaakt, maar ik heb nog lang niet bereikt wat ik wil bereiken. Ook hier geldt dat de weg naar succes geen rechte lijn omhoog is. Ik heb zelfs flinke tegenslagen gehad en mezelf meer dan eens de vraag gesteld of alle investering in tijd en geld het waard was. Maar omdat overtuiging en volharding 2 eigenschappen zijn die zeer zeker van toepassing zijn op mijn persoon ben ik doorgegaan. Gelukkig maar...

 

Mannen in Stijl & winkels

Toen klanten mij vroegen waarom mijn sokken en overige accessoires niet in winkels verkrijgbaar waren en zelfs een winkel mij vroeg om een voorstel te maken is alles in een stroomversnelling geraakt.  Ik was er tot die tijd nog niet echt mee bezig geweest, mede omdat het een hele andere manier van werken vergt. Leveren aan winkels is niet te onderschatten. Een retailer wil een onderscheidend product en hierdoor is een goed verhaal essentieel. Uiteindelijk heb ik dit dicht bij mezelf gehouden, eigenlijk hetzelfde verhaal dat ik online al vertel. Maar daarmee is het niet gedaan natuurlijk. Een winkelier wil een zeer scherpe prijs en vervolgens een hoge marge. Dat vergt een iets andere wijze van inkopen. Ook zijn er wat praktische verschillen ten opzichte van particuliere verkoop. Winkels werken met artikelnummers, barcodes, kleurcodes etc. Niet zomaar een stap dus. 

 

De ideale sokken & testfase

Via de website verkocht ik uiteraard al sokken, maar voor retail wilde ik een nieuwe sok samenstellen. Eigenlijk de sok die na 3 jaar ervaring voor mij de ideale sok betekende. Ik heb deze dan ook volledig zelf samengesteld na een groep van testers te hebben aangewezen. Dit waren feitelijk klanten die ik heb betrokken bij dit proces. Zij zijn tenslotte de belangrijkste groepering. Na testresultaten gekregen te hebben heb ik nog wat laatste aanpassingen gedaan en vervolgens was er de bevestiging die ik nodig had; de sok die is ontwikkeld was er een waar ik volledig achter stond en de markt mee op durfde te gaan.

 

Op welke winkels ga ik mijn pijlen richten? 

Met de producten die ik verkoop heb ik mijzelf in het hogere segment gemanouvreerd. Geen probleem, want wanneer je topkwaliteit nastreeft kom je vanzelf in een iets hoger segment terecht. Echter, voor het winkelkanaal richt ik me op het midden en hoog segment herenmode en schoenenwinkels. De reden hiervoor is dat er te weinig winkels in het echte hoog segment actief zijn. Daarnaast heb ik nu ook al een groot aantal klanten die regelmatig bij winkels in het middensegment winkelen die qua prijsstelling en merken het hogere segment aantikken. Dit geeft mij ook iets meer mogelijkheden om een mooi klantenbestand op te bouwen. Ook wil ik per stad of gemeente 1 winkel als ambassadeur hebben. Mijn klanten krijgen dan ook exclusiviteit in dit betreffende gebied, iets wat geen enkele concurrent doet naar mijn weten.

 

Ik begin overigens eerst met de verkoop van sokken, waarna ik eventueel in de toekomst de mogelijkheid heb om uit te breiden met riemen en/of andere accessoires. 

 

Hoe gaat het tot nu toe? 

Tot een aantal weken geleden werkte ik nog fulltime naast Mannen in Stijl. Geen makkelijke opgave, maar wanneer je iets wilt opbouwen en ambitieus bent doe je dit over het algemeen met veel plezier. Nu het volgende station de belevering aan winkels is en ik zeer sterk het gevoel heb dat deze stap succesvol zou kunnen zijn heb ik mijn fulltime baan opgezegd en ingeruild voor een parttime baan. Tot op heden heb ik hier geen spijt van, aangezien ik door deze betere mix veel meer tijd heb om te kunnen bouwen aan Mannen in Stijl en om winkels enthousiast te maken met mijn product en verhaal. De eerste weken zijn zeer succesvol geweest. Ik heb een eerste shortlist gemaakt van winkels waar ik al contacten mee had of waar ik graag mee wilde samenwerken. Op dit moment heb ik aan 2 winkels uitgeleverd en de komende weken zullen hier nog ongeveer 6 winkels bijkomen. Voor de eerste weken een zeer positief resultaat wanneer je beseft dat ik maar 1 dag in de week echt op pad ga om winkels te bezoeken. 

 

Overige ontwikkelingen

 

Naast Mannen in Stijl ben ik druk bezig om een eigen sokkenmerk te lanceren. Mannen in Stijl is meer een beschrijvende titel. Onder deze paraplu vallen meerdere producten die je online kunt terugvinden. Voor het retailconcept ga ik eerst met sokken werken en aangezien Mannen in Stijl voor alleen een sokkenconcept minder pakkend is heb ik hierin een keuze gemaakt. Mijn naam 'Carlo Lanza' is typisch Italiaans en leent zich goed voor een merknaam. Persoonlijker kan bijna niet. Samen met een marketing adviesbureau gaan we hier verder mee aan de slag. 

 

De komende maanden staan dan ook centraal om nieuwe winkels te gaan beleveren, het merk Mannen in Stijl en het nieuw op te zetten sokkenmerk verder vorm te geven.

 

Heb je suggesties of tips voor me met betrekking tot nieuw aan te trekken winkels? Laat het me dan gerust weten.

 

Groet,

Carlo Lanza