Oktober 2012, het moment dat Mannen in Stijl online ging. Het was een spannende stap. Uiteraard stel je doelen, maar je blijft - gechargeerd gezegd - in grote mate afhankelijk van een zoekmachine. Ik startte zonder fysieke winkel in een drukke winkelstraat, maar werd eigenaar van een winkel van lucht. Gelukkig wel met echte producten. 

 

Wat ik wel wist is dat ik me op glad ijs begaf. Een impulsproduct als sokken online een platform geven met het duidelijke stempel 'niche'. In dit artikel beschrijf ik hoe je je in mijn optiek online kunt onderscheiden, hoe het mij de laatste jaren is vergaan en hoe ik gekomen ben tot de volgende stap; het leveren aan winkels. Van online naar offline! 

 

Online ondernemen, een ware jungle

Er zijn direct een paar vooroordelen die ik wil wegnemen. Online verkoop is geen melkkoe, maar zeer lastig. Uiteraard wordt er online - in zijn algemeenheid - flinke groei geboekt en zijn de laatste cijfers ook zeer positief met een omzetgroei van 19% ten opzichte van vorig jaar. Aan dit succes kleeft natuurlijk ook een keerzijde. Veel webwinkels halen namelijk het 1 jarig jubilieum niet. Er wordt zelfs weleens gesuggereerd dat 50% van de ondernemers het tweede jaar niet haalt. Schrikbarende cijfers! Dit geeft al aan hoe lastig het is. Voor snelle goudzoekers met doorsnee producten en/of websites is er dus geen plek meer, dat kunnen we wel concluderen. 

 

Hoe red je het dan wel online? 

Naast dat je een goed product moet hebben, red je het in mijn optiek als je onderscheidend bent ten opzichte van je concurrent. Dit klinkt simpel en algemeen maar ik ga je ook uitleggen hoe je je kunt onderscheiden.

 

Je kunt je onderscheiden van welke concurrent dan ook door je website een gezicht te geven en een fantastische klantenservice te bieden. Iedere klant omarm je, of deze nu positief is of negatief. Juist die laatste groep omarm je nog meer, omdat je in mijn optiek een klant met een klacht perfect kunt ombuigen tot een tevreden klant. Als je maar luistert en een goede oplossing bedenkt. Meer is het echt niet. 

 

Maar hoe doe je dat nu, je website een gezicht geven en je klantenservice op hoog niveau te krijgen en te houden? Heel simpel; door met je gezicht op de website te staan zodat je klant ziet met wie hij zaken doet. Daarnaast is mijn advies je klant eens te bellen in plaats van te mailen bij vragen. Geen webwinkel die dit doet, althans is mijn ervaring. Ik doe het regelmatig en klanten waarderen het. Sterker nog, ze zijn zelfs verrast. Daarnaast breng ik ook weleens een pakketje persoonlijk langs wanneer de klant in de buurt woont. Een klein gebaar, maar zeer gewaardeerd. Het is voor mij dan ook geen verassing dat bijna 50% van mijn klanten een 2e keer heeft besteld. 

 

Iedere klant is écht Koning, in woord en gebaar

De klant is koning. Het klinkt mooi, maar het blijft een loos begrip als je het niet uistraalt met elke vezel in je lichaam. Als ik zelf iets koop krijg ik nog té vaak het idee dat ik blij moet zijn om klant te mogen zijn. Fout! Dit was voor mij trouwens ook een aanleiding eindelijk eens te gaan ondernemen. Veel te lang dacht ik na over hét gouden idee. Iets vernieuwends, iets unieks. Deze overtuiging heeft me te lang belemmerd om de stap te nemen. Gelukkig heb ik uiteindelijk toch knopen doorgehakt en zijn het o.a. Italiaanse sokken, dassen en riemen voor mannen geworden. Voornamelijk met de reden dat het mijn interesse heeft. Niet alleen de producten, maar ook het land van herkomst; Italië! 

Dit is dan ook één van de belangrijkste tips die ik wil meegeven wanneer je zelf eventueel plannen hebt iets te gaan ondernemen. Ga iets doen wat je interesse heeft. Dit zorgt ervoor dat je het leuk vindt en overtuigd bent in wat je doet, maar ook dat je dat stapje harder loopt dan je concurrent die op de automatische piloot werkt. 

 

In het volgende deel zal ik dieper ingaan op hoe bovenstaande opvatting ervoor heeft gezorgd dat ik de stap van online naar offline ga maken.