Het jaar 2013 is voorbij gevlogen. Na het eerste volledige jaar Mannen in Stijl wil ik samen met jullie kort terugblikken, maar zeker ook vooruitkijken. Daarnaast deel ik graag een aantal hoogtepunten met jullie en maak ik graag van de gelegenheid gebruik een aantal mensen te bedanken. 

Terugblik 2013

Laat ik voorop stellen dat ik zeer tevreden ben over het eerste jaar. Niet alleen op het gebied van verkoop maar zeker ook over de acties en contacten die ik heb opgedaan. Enkele hoogtepunten daarin waren de positieve klantreacties na het ontvangen van een bestelling. Niet alleen de bestelde sokken, kousen, dassen, riemen en pochetten vielen in de smaak, maar ook de persoonlijke benadering vanuit Mannen in Stijl. Dit is - ondanks het online karakter - dan ook een belangrijke peiler geweest. De herhaaldelijke bestellingen van vele klanten bevestigen dit ook. Hartelijk bedankt daarvoor en een bevestiging dat ik daarmee de goede weg ben ingeslagen!

Achterover leunen? No way...

Bij het starten van een een nieuwe webwinkel kun je allesbehalve achterover leunen en wachten totdat de klant naar jou komt. Ik ben dan ook op zoek gegaan naar mijn klanten en ervaringsdeskundigen. Deze vond ik mede op een aantal fora. Ik ben met de billen bloot gegaan, puur en alleen om te leren van anderen. Als ik vergelijk hoe de website er begin 2013 voor stond met nu en kijk welke metamorfose deze heeft ondergaan, dan is dat een wereld van verschil. Een aantal mensen wil ik daarvoor bedanken, allereerst:

  • Mijn webdesigner, hij zal ongetwijfeld weleens moe geworden zijn van al mijn vragen en verzoeken om zo snel mogelijk bepaalde aanpassingen te verrichten; 
  • Leden van het Stijlforum en Higherlevel, bedankt voor jullie eerlijke en soms confronterende feedback, het heeft me geholpen om professioneel vele stappen vooruit te zetten;
  • Mijn zwager, altijd een eerlijk advies en enorm hulpvaardig. Zonder zijn hulp m.b.t de eerste serie foto's had ik niet eens van start gekund;
  • Jan Peter Mulder en Jouke Visser van Studio M/V, bedankt voor jullie creativiteit en hulp voor wat betreft de fotografie;
  • Vele anderen die me geholpen hebben met de boekhouding, social media, photoshop, vertaling, het juridische aspect. Allen bedankt! 
  • Als laatste mag ik mijn partner niet vergeten, bedankt voor je geduld en vertrouwen. 

 

Hoogtepunten

Hoogtepunten van het afgelopen jaar die ik niet mag vergeten en graag met jullie deel:

  • De Italiaanse dag, georganiseerd met Hans Soeterboek van Soeterboek schoenen. Het leverde me de titel sok-o-loog op. Een nieuw woord wat met een beetje steun wellicht tot de top-10  van het van Dale woord van 2014 kan reiken. Op deze dag kwam ik iemand tegen die stage liep op de redactie van De Smaak van Italië, een lifestyle magazine voor Nederlanders waarin alles over Italië terug te vinden is. In het laatste nummer was in het hoofstuk 'Uomo' 1 van de producten van Mannen in Stijl terug te vinden, onze donkerblauwe suede herenriem
  • Mijn blogactiviteiten voor een aantal toonaangevende websites en communities zoals Manners, De ondernemer, Sprezza, Clothes make men en Weddingmagazine. Bedankt voor de prettige contacten Mitchell, redactie van de Ondernemer, Jannes & Henk, Fleur en Kimberley! 
  • Een bestelling van in totaal bijna 50 paar kousen over het hele jaar genomen en een aantal dassen, gedaan door 1 (!) klant. Zijn naam zal ik niet noemen, maar ook hem ben ik zeer dankbaar. Hij gaf mij een compliment door te starten in 'crisistijd' en stond eveneens altijd klaar met tips en advies. Vanuit deze plek wil ik hem bedanken. 
  • De actie voor Serious Request. In oktober benaderde ik de redactie van 3FM of ze open stonden voor mijn idee om de dj's van het Glazen Huis de sokken van Mannen in Stijl te laten dragen, te signeren om vervolgens te veilen. Ondanks wat lichte paniek op de laatste dag van het Glazen Huis - de gesigneerde sokken waren spoorloos en vermoedelijk in een grote container met tekeningen beland - was de actie zeer geslaagd. Na het brengen van 3 paar nieuwe sokken voor Giel, Paul en Coen kon er uiteindelijk € 240,- bijgeschreven worden. Een resultaat om trots op te zijn. 
  • Tenslotte de persoonlijke bedankjes van Tijl Beckand & Mart Smeets na het opsturen van een paar sokken. 

 

Vooruitkijken

2014 is alweer even onderweg! Plannen zijn er dan ook voldoende. Allereerst heb ik de ambitie om 25% te groeien ten opzichte van vorig jaar. Dat klinkt wellicht wel erg ambitieus, maar met een startende 'winkel' is het iets eenvoudiger deze groei te bewerkstelligen. Ik zal er keihard voor moeten werken, maar de overtuiging is er om dit te halen. 

Hoe ga ik dit doen?

  • Regelmatig uitbreiding op het assortiment realiseren. Zo blijft de boel in beweging en kun je steeds weer iets nieuws bieden. Uiteraard ga ik kritisch kijken naar de producten die goed lopen en nog kritischer naar de producten die minder goed lopen. Ook staat een trip naar Milaan weer op de agenda voor komend jaar.
  • Op dit moment is de vertaling gerealiseerd naar een Engelstalige website. De omzetting en hosting moet nu nog geregeld worden. In de loop van januari of februari is er dan ook een www.manneninstijl.com voor de buitenlandse klanten. Er zal een sterke focus komen op buitenlandse stijlfora als het Duitse Stilmagazin & het Amerikaanse Styleforum. In navolging hiervan zullen er ook meer betaalopties komen zodat buitenlandse klanten online kunnen betalen. Paypal is daar een voorbeeld van en is inmiddels actief. 
  • Naast online zal ik ook blijven focussen op het ontplooien van offline activiteiten. Er zijn al wat contacten met winkelketens, maar aangezien ik gestaag wil groeien en exclusiviteit wil behouden is mijn doelstelling om in 2014 in ieder geval 1 winkel(keten) actief te krijgen. 

Ideeën zijn uiteraard welkom!

Na het noemen van alle hoogtepunten, vergeet ik het belangrijkste bijna nog: ik wil alle klanten bedanken voor het afgelopen jaar, het vertrouwen en de enthousiaste reacties via mail of de review mogelijkheid op de website. Ik hoop jullie ook in 2014 weer te mogen voorzien van stijlvolle accessoires!

Met stijlvolle groet,

 

Carlo Lanza