Deel 1: de start van een herensokken merk

Het opbouwen van een (herensokken)merk klinkt als een meerjarenplan. Feitelijk is het dat eigenlijk ook. Het merk Carlo Lanza is een vrij jong merk, in december bestaat het 'pas' 2 jaar. Inmiddels heeft het merk Carlo Lanza bijna 70 verkooppunten. Carlo zal je in zijn blog wekelijks meenemen in de dingen die hij meemaakt, want in die 2 jaar is er nogal wat gebeurd. 

Carlo Lanza, een merk voor de liefhebber 

Doordat alle sokken in Italie worden gemaakt spreekt de kwaliteit bijna voor zich. In Italie werkt men nog op traditionele wijze en het maken van sokken is - althans voor het sokken atelier waar ik zaken mee doe - een tweede natuur geworden. Al zestig jaar maakt dit typisch Italiaanse familiebedrijf sokken voor mannen. Echte liefhebbers zullen dit enorm waarderen; een ambacht in Italie met een verhaal achter het product. Mensen willen tegenwoordig iets bijzonders dragen en niet iets dat iedereen draagt. Hiermee is kleding nog meer een manier geworden om jezelf te identifceren. Daarnaast moet je natuurlijk het verschil in kwaliteit kunnen voelen. Draagcomfort en uitstraling, maar ook duurzaamheid van het product zijn dan ook zeer belangrijke peilers.

Hoe Carlo begon

Al veel langer dan 2 jaar geleden speelde ik al met het idee om een nieuw sokkenmerk te lanceren. Het hoe en wat onbrak alleen nog. Totdat ik via een gesponsorde actie in samenwerking met JFK Magazine een Nederlands Italiaanse marketeer tegen het lijf liep. Een samenwerking was al snel een feit en mede hierdoor raakte een en ander in een stroomversnelling. Na wat sessies over huisstijl, ambacht, persoonlijke touch kwam al snel naar voren dat 'Carlo Lanza' de naam zou moeten worden. Een naam die nu na 2 jaar een gouden greep bleek. Ik reis namelijk persoonlijk het hele land door en daarom past mijn eigen naam dan ook het best. 

Opbouwen naast een baan

Een merk opbouwen duurt zoals gezegd jaren. Een sokkenmerk bouw je zéker niet op in een korte tijd. Waar de meeste mannen sokken niet zo heel erg belangrijk vinden, zijn er ook gelukkig ook genoeg mannen die dat wél vinden. Echter, deze mannen, zijn vaak al jaren trouw aan 1 merk. Dit is natuurlijk ook niet zo vreemd, aangezien de afgelopen decennia in Nederland de alleenheerschappij gold van een groot Duits sokkenimperium. Dat poets je niet zo maar weg en waarschijnlijk ook nooit. Dit hoeft ook zeker niet, je kunt alleen maar veel respect hebben voor zo'n concurrent. Ik geloof er echter wel in dat deze merken goed naast elkaar kunnen bestaan. Duitse degelijkheid naast een stukje ambacht uit Italie. 

Het is dan ook geen geheim dat het nogal een uitdaging te noemen is om mannen op andere gedachten te brengen en eens andere herensokken te gaan dragen. Hier moet je dan ook werk van maken. Naast een goed product (check!) moet je persoonlijk langs je potentiele klanten gaan om dit te gaan vertellen en vooral te laten zien.

Met het merk Carlo Lanza is de geleidelijke weg bewandeld. Naast een baan een steeds groter wordende klantenkring opbouwen en veel reizen naar de winkels door heel Nederland. Volgende week komt aan bod hoe deze opbouw precies is gegaan. 

Fijne dag!

herensokken Carlo Lanza