2018 is weer in volle gang. Gelukkig maar. Hoe gezellig de feestdagen altijd zijn, vind ik het ook weer goed als alles weer in het normale ritme komt. Er moet namelijk ook nog genoeg gebeuren!

De laatste weken van 2017 stonden in het teken van inpakken. Dit kwam mede door de succesvolle lijn van kerstsokken. Tussen het inpakken door was het plannen maken voor 2018. En dat is nodig ook, want er zijn nogal wat ambities om waar te maken rondom mijn herensokken merk Carlo Lanza.

Ontwikkeling nieuwe herensokken

Ieder jaar probeer je weer iets beter te volbrengen dan het afgelopen jaar. En dat valt en staat mede met productontwikkelingen. Dit kunnen nieuwe kleuren zijn, maar ook een geheel nieuw product. Voor dit jaar stonden de sneakersokken / loafersokken / no show sokken hoog op mijn verlanglijst. De afgelopen weken ben ik met producenten in overleg geweest om de best mogelijke sok te ontwerpen die je dus niet ziet wanneer je je schoenen aan hebt in de zomer. Is een etiquette-dingetje. Zie hieronder het eerste resultaat, want zo'n type sok heeft natuurlijk ook een flitsende verpakking nodig. 

Distributie uitbreiding 

Ik begon 2017 met ongeveer 20 verkooppunten. Het jaar eindige met 76 verkooppunten. Ondanks dat het aantal verkooppunten niet zaligmakend is, is het een duidelijk teken aan de wand dat men eigenlijk best wel zit te wachten op een nieuw accessoiremerk, in dit geval herensokken. Dit komt vermoedelijk ook door de persoonlijke aanpak en mijn enthoudiasme over het product en mijn merk. Ook merk ik dat de film die ik heb gemaakt over het productieproces zeer goed is ontvangen. Je zet hiermee echt iets neer en winkels delen dit vervolgens weer via social media of zelfs op een flatscreen in de winkel. Mooier kan niet. 

Het doel voor dit jaar is om naar 150 verkooppunten te groeien. Zeer ambitieus, maar ik denk dit aantal minimaal nodig te hebben om een continue orderstroom op gang te krijgen. 

Verbeteren verkoop bestaande klanten 

Hoe belangrijk het punt van uitbreiding ook is; het dichthouden van de achterdeur is nog belangrijker. De valkuil is om druk te zijn met het werven van nieuwe verkooppunten, maar dat je aandacht vergeet te geven aan de klanten die je merk al aan het opbouwen zijn. Met het maken van afspraken houd ik altijd goed de balans in de gaten om ook bestaande klanten te bezoeken.

Het verhogen van de verkoop probeer ik te realiseren om met mooie geschenkverpakkingen te blijven komen, gewoonweg mee te werken in de winkels op een drukke zaterdag bijvoorbeeld en veel in gesprek blijven met de medewerkers op de vloer. Herensokken zijn een bijproduct, een accessoire. Het attenderen, maar ook het adviseren van de verkoper op de vloer is hierbij essentieel. Hier spreek ik dan ook veelvuldig over met ondernemers, ook om men in te laten zien wat een omzet het kan vertegenwoordigen wanneer je hier een heel jaar actief mee aan de slag zou gaan. 

Focus op het buitenland

Uiteraard is mijn primaire doel om Nederland te veroveren. Echter, parallel op deze doelstelling loopt ook de wens om het buitenland te veroveren. Door wat huidige klanten in het buitenland zijn er inmiddels al wat contacten geweest. Zodra er nieuws is laat ik dat uiteraard weten. De eerste stap is om mijn website ook in het Engels te vertalen zodat je een serieuze optie bent voor buitenlandse ondernemers. De komende weken ga ik hier dan ook mee aan de slag. 

Nieuwe verkooppunten

Vorige week heb ik mede door de gezinsuitbreiding een nieuwe auto gekocht. De afgelopen week heb ik de auto dan ook goed kunnen testen aangezien er afspraken stonden in Den Haag, Spijkenisse, Dordrecht, Hengelo, Borne en Enschede. Resultaat is 3 nieuwe klanten, te weten Habets Herenmode in Dordrecht, Oele Mode in Den Haag en By Jan Marc in Hengelo. Voor een bestaande klant heb ik een voorstel mogen uitwerken om een hele wand in te gaan richten met bijna de gehele collectie. Fantastisch natuurlijk, ook al omdat er nu een ander herensokken merk hangt. 

Het reizen, het spreken van ondernemers en het uitwerken van zo'n voorstel maken het dat ik de mooiste baan van de wereld heb. En laat dat nu juist de basis zijn om een merk succesvol te maken; plezier!

Ik wens je een hele fijne week toe.

Ciao,

Carlo Lanza