Het is een cliché, maar het jaar is weer voorbij gevlogen. In 2017 is er overigens wel heel veel gebeurd. Niet alleen heb ik er 100% voor gekozen om mijn herensokken merk verder uit te bouwen, maar er is ook een verbouwing nodig geweest om deze ambities logistiek en qua ruimte waar te kunnen gaan maken. Als klap op de vuurpijl heb ik ook nog eens een zoon gekregen. 2017 was dan ook een topjaar!

Vooruit kijken naar 2018

Ook voor 2018 heb ik hoge verwachtingen en amities. De ambitie om de mooiste sokken te blijven maken in Italie en daarmee de klant te verrassen, is altijd het hoofddoel geweest en dat zal ook zo blijven. Met dit doel ben ik ooit gestart en dat zal altijd de basis blijven. Deze ambitie heeft overigens wel een goed distributienetwerk nodig. In 2017 heb ik een goede stap gezet door van 20 naar 75 verkooppunten te groeien. In 2018 wil ik dit aantal minimaal verhogen naar 125 winkels in Nederland & Belgie. Belangrijker nog; ik wil bij mijn huidige klanten gaan optimaliseren. Ik denk echter dat deze 2 ambities naast elkaar kunnen bestaan door heel goed te plannen. Uiteraard is de groei weer behoorlijk ambitieus, maar zeker niet onhaalbaar.

Naast deze groei in distributie wil ik komend jaar uitbreiden in mijn assortiment, in zowel patroon sokken als 'zomer sokken'. Hiermee doel ik met name op de sokken die je niet ziet terwijl je je schoenen aan hebt. Oftewel; de zogenaamde 'invisible sokken'. Op de patroonsokken kom ik later terug aangezien we nu in de ontwerpfase zitten. 

Buitenland

Voor komend jaar heb ik de wens om ook te gaan richten op het buitenland. Op dit moment wordt de website vertaald en wanneer dit klaar is, is dat voor mij hét startsein om ook buiten Nederland het merk Carlo Lanza uit te bouwen. Belgie is de meest logische keuze om eerst uit te bouwen, maar als ondernemer ben je altijd een tikkeltje eigenwijs en volg je niet altijd de meest logische en opvolgende stappen. 

Amerika

Via een klant die in Amerika werkt en woont kwam ik namelijk uit bij een Amerikaans winkelbedrijf. Uiteraard ging ik de eerste contacten zonder verwachting in aangezien mijn website nog niet is vertaald en omdat ik nog weinig ervaring heb met b2b in het buitenland. Echter, deze partij wil graag zien wat ik te bieden heb en de volgende stap is het opsturen van samples.

Het zou natuurlijk fantastisch zijn wanneer dit mocht lukken, maar dat zou dan echt een 'lucky shot' zijn. Het is uiteraard nodig om deze markt met een plan te bestormen. 

Genoeg werk te doen dus! Maar eerst een paar dagen met de familie op vakantie.

Ik wens iedereen nog een paar mooie dagen toe in 2017 en een gezond en gelukkig 2018!