Mannen in stijl start 2Als ik terugkijk is er tot aan de lancering van de website in november jl. zoveel gebeurd. Zo ben ik voor de inkoop van sokken en stropdassen in Milaan geweest. Dat was ook direct het lastigste. Een betrouwbare leverancier vinden. Tot aan de start zijn er niet alleen door mij, maar ook door de mensen die me hebben geholpen uren, dagen en nachten geïnvesteerd om alles op de rit te krijgen. Hiervoor ben ik deze mensen zeer dankbaar.

Vervolgens begint het grote leer en ontwikkelproces, want als ondernemer vind ik de meningen van anderen belangrijk. Dit is een leerzame fase, maar ook erg confronterend. Wat vinden andere mensen van het eindresultaat? Dit is anders wanneer je bij een bedrijf werkt en de visie van een organisatie uitdraagt. Ik moest dan ook met de billen bloot. Gelukkig heb ik veel constructieve feedback gekregen. Men gaf aan wat ze goed vonden, maar ook in heldere bewoordingen wat beter kon of ontbrak.

Beleving

De algehele conclusie na 4 maanden is dat de website in de basis goed is, maar dat de echte beleving ontbreekt. Dat is niet zo’n hele prettige conclusie om te trekken, aangezien ik dat wel wilde creëren. Voor de foto’s heb ik bijvoorbeeld een steigerhouten paneel laten maken om een wat rauwe en stoere indruk te maken. Wat ik veelvuldig terugkreeg was dat het leek of de accessoires op een houten vloer lagen. Wanneer je het over een bepaalde beleving hebt is dat hetgeen wat ik absoluut niet wilde creëren. Het moet juist gevoel, passie en sfeer uitademen. De naam Mannen in Stijl geeft daarnaast ook een bepaalde verwachting weer.

De accessoires zijn handgemaakt in Italië door Sozzi, een bedrijf dat al 100 jaar met veel passie hun werk op een ambachtelijke wijze verricht. Dat is overigens een groot verschil met Nederland. De Nederlandse hoofdkantoren van de grote bedrijven, of dat nou met mode te maken heeft of niet, gaan voor stijl, design en klasse. Dit komt ook terug in de huisstijl van een pand waar kosten noch moeite gespaard wordt. In Milaan en bij het hoofdkantoor van Sozzi heb ik dit heel anders ervaren. In het oude pand, waar de nostalgie vanaf droop, stonden oude pc’s en oude meubels. Hier wordt minder waarde aan gehecht dan in Nederland, terwijl je dat wel zou verwachten van een gevestigd bedrijf die wereldwijd bekendheid geniet in de modebranche.

Maar even terug naar die beleving. Een website moet naar mijn idee in evenwicht zijn. Dat wil zeggen dat als je een hoge kwaliteit accessoires verkoopt, deze het best tot hun recht komen in een stijlvolle omgeving. De enige manier om dat te creëren is door mensen te fotograferen die de accessoires dragen. Aangezien ik af wil wijken van de gebaande paden, moet dat bij voorkeur ook nog iets artistieks hebben. Samen met fotografen Jan Peter Mulder en Jouke Visser zijn we op dit moment bezig iets schitterends te creëren. Op korte termijn zal ik jullie hierover berichten en een tipje van de sluier oplichten.