Sinds december 2015 is het/mijn herensokken merk Carlo Lanza een feit. Zonder netwerk in de mode een nieuw sokkenlabel starten. Wie verzint zoiets? Ik dus blijkbaar...

Nu na 2,5 jaar kan ik niet anders zeggen dan dat het mijn beste keuze ooit is geweest om een eigen sokkenmerk te starten. Ondanks alle zwarte dagen, weken, soms zelfs maanden heb ik doorgezet omdat ik bleef geloven in mijn droom en doelstelling. Die droom was én is nog steeds om een fantastisch mooi merk neer te zetten op het gebied van sokken, maar bovenal iets te doen wat ik oprecht leuk vind.

Vrijheid

De vrijheid, creativiteit en spanning die het ondernemen geeft zorgt ervoor dat geen dag saai is. Uiteraard zijn er ook keerzijdes, zoals het hebben van geen zekerheid. Maar goed, wat zijn nu de echte zekerheden van het leven? Ik adviseer iedereen om zijn hart te volgen en te blijven doen waarin je geloofd!

De start

Onderdeel van mijn droom was dat ik voldoende sokken zou gaan verkopen zodat ik in mijn levensonderhoud kon gaan voorzien. Dit kon ik natuurlijk niet alleen, dus vanaf januari 2016 ben ik winkels gaan benaderen. Uiteraard met niet al teveel succes. Een nieuw sokkenmerk zorgt er nu eenmaal niet voor dat men direct op de banken staat en begint te applaudisseren. Door deze tegenslagen had ik me natuurlijk kunnen laten ontmoedigen, maar in tegenstelling juist. Ik probeerde te ontdekken waarom men niet open stond. Dit had grotendeels te maken met het feit dat men voorzien was op het gebied van sokken. Sokken blijft een typisch bijproduct, waar men niet uitgebreid voor gaat shoppen bij andere leveranciers omdat het afgezet tegen andere productgroepen te weinig omzet vertegenwoordigd. Vanuit deze gesprekken kreeg ik ook veel waardevolle tips om bijvoorbeeld zaken te verbeteren of juist om mensen te benaderen uit hun netwerk. Uiteindelijk kon men het wel waarderen dat ik dit initiatief aan het ontplooien was en merkte ik ook steeds vaker dat men mij succes gunde omdat ik er alle moeite van de wereld voor deed iets op te bouwen. Door de kleine successen kreeg ik nog meer energie om door te gaan. 

Meer dan 100 verkooppunten 

Door mijzelf en mijn merk continue te verbeteren in zowel presentatie als assortiment begon ik te groeien. Men zag dat ik met veel enthousiasme steeds beter werd in wat ik deed. Meer en meer winkels gaven ineens aan wél open te staan en nodigde me uit langs te komen wanneer ik in de buurt was. Dit zorgde er natuurlijk voor dat ik goed moest gaan plannen, want ik wilde het persoonlijke contact onderdeel maken van mijn verhaal. Nu ik 2 jaar verder ben hoor ik dan ook regelmatig dat juist dat persoonlijke contact doorslaggevend is geweest in de vele succesvolle bezoeken die ik deed. Uiteindelijk moet je een product als sokken persoonlijk laten zien. In combinatie met mijn persoonlijke verhaal en de persoonlijke merknaam begon het te lopen!

Afgelopen maand heb ik dan ook mijn 100e verkooppunt kunnen verwelkomen en word ik inmiddels zo nu en dan zelf benaderd door winkels. Vooral dat laatste is natuurlijk ontzettend mooi en ook bijzonder voor een nieuw merk. 

Nieuwe doelstellingen Carlo Lanza

Dit jaar heb ik mezelf ten doel gesteld om ook iets meer buiten de landsgrenzen actief te zijn. Belgie was al actief, Duitsland nog niet. Daar gaat dit jaar verandering in komen als het aan mij ligt. Alles stap voor stap, alhoewel ik ook zeker met een schuin oog naar Amerika kijk. Hier zitten al een aantal particuliere klanten en die geven aan dat het aanbod in de States te wensen overlaat wanneer het om kwaliteitssokken gaat.

Uiteraard is 1 van de belangrijkste doelstellingen om mijn bestaande klantennetwerk uit te bouwen. Niet zozeer letterlijk in aantal verkooppunten, maar ook het optimaliseren van de samenwerking bij bestaande klanten. Deze winkels hebben mij de kans gegeven en ik zal er alles aan doen om de doorstroom in deze winkels te verbeteren. Laatst kwam er bij een klant in Hengelo specifiek iemand binnen voor bordeauxrode sokken van Carlo Lanza. De eigenaar van de winkel belde mij of ik deze kleur nog ergens anders in de buurt verkocht aangezien hij ze niet meer had. Vervolgens is deze specifieke klant naar nog 2 winkels in de buurt geweest om deze sokken te kunnen bemachtigen. Dat me dit binnen 2 jaar is gelukt is ook voor mij erg verrassend, maar wel fantastisch natuurlijk.

Dezelfde koers varen en rustig blijven

Op dit moment kan ik niet anders concluderen dan dat het boven verwachting goed gaat. Maar ik benoem niet voor niets dat rustig blijven. Zo word ik namelijk regelmatig gevraagd door andere merken om hun merk te gaan vertegenwoordigen als agent. Dat klinkt wellicht interessant omdat je toch al in de winkels komt en het netwerk hebt, maar in mijn optiek kan dit alleen maar afleiden van je uiteindelijke doel en dat is om een goed sokkenmerk te worden. 

Gelukkig ben ik er de persoon niet naar om te lang stil te blijven staan dat het goed gaat. We moeten door. Blijven ontwikkelen, nieuwe dingen introduceren. Samen met een ontwerper ben ik dan ook bezig om nieuwe Carlo Lanza ontwerpen te maken en begin volgend jaar te gaan introduceren. Dit worden ontwerpen die passen bij het huidige klassieke maar kleurrijke assortiment. Zie hieronder een voorproefje van hoe het er uit komt te zien. Dit zijn overigens niet de definitieve kleurstellingen maar geven alvast een idee. Uiteindelijk zal ik natuurlijk mijn beste huidige kleuren gaan verwerken in de nieuwe ontwerpen! 

Processen optimaliseren

Niet heel spannend, maar wanneer je alles alleen doet zoals ik, is dit onderdeel cruciaal om tijdswinst te realiseren. Op dit moment werk ik zelf aan het labelen, stickeren en inpakken van alle bestellingen. Hier kun je natuurlijk heel makkelijk tijdswinst realiseren door bepaalde zaken uit te besteden. Dit moet echter wel direct goed gebeuren en is nog niet zo makkelijk gedaan omdat je met veel verschillende soorten sokken, stoffen en kleuren werkt. Bij de productielocatie in Italie doet men ook nog alles veelvuldig met de hand, dus we zijn samen aan het bekijken waarin men mij beter kan ondersteunen. 

Ik vind het belangrijk dat jullie op de hoogte zijn van welke dingen er bij mij spelen! Heb je ideeen of tips, schroom dan niet en laat het me weten via 06-41385946.

Ciao,

Carlo