Deel 2: het opbouwen van een herensokken imperium

Het starten met een herensokken merk is 1. Het uitbouwen tot een rendabel bedrijf is het volgende. De belangrijkste eigenschappen zijn dat je naast veel doorzettingsvermogen, overtuigd moet zijn van je product én toch ook wel een beetje gek moet zijn.

Groot aanbod herensokken merken 

Wanneer je namelijk goed naar de markt kijkt, zie je dat het aanbod vrij groot en het moeilijk lijkt je te kunnen onderscheiden in deze productgroep. Ook is het zo, dat wanneer je écht serieus met mensen in gesprek gaat over sokken, ze je regelmatig glazig staan aan te kijken. Want, het zijn maar sokken, toch? Daarnaast zijn er alleen al sinds mijn start een aantal nieuwe sokkenmerken bijgekomen. 

Uniek in Klassiek

Genoeg beren tot zover. Ik heb me hierdoor nooit uit het veld laten slaan. Het vele aanbod en de vele nieuwe merken die ontstaan is wel een interessante. Want, waarom beginnen er zoveel partijen met sokken? Die vraag kan ik niet beantwoorden, behalve dat ik denk dat het een laagdrempelige stap lijkt in den beginne. Wanneer ik goed kijk naar de merken die nieuw op de markt zijn, zijn het veelal merken in het zogenaamde 'funsegment'. Althans, zo noem ik de herensokken merken die werken met patronen, figuurtjes en talrijke kleuren.

Mijn diversiteit zit hem echt in het kleurrijke concept in een klassiek 'effen' jasje. Toch net iets anders en bijna uniek in Nederland wanneer je kijkt naar het hoge fun gehalte. Mijn denkwijze is dan ook als volgt; laat alle andere merken elkaar maar beconcurreren met nieuwe patronen, ontwerpen en vooral veel afgeprijsde oude collecties ieder seizoen waarbij de kans ook nog eens is dat je de retailer voor het hoofd stoot door collecties online sterk af te prijzen die bij hem/haar nog worden verkocht. Ik geloof hier gewoon niet in. 

Je gezicht laten zien 

Aangezien ik altijd in commerciele functies heb gewerkt ken ik de kracht van persoonlijk contact met je potentiele klanten. Een klant kan zaken doen met de naam of het merk van een bepaald product. Doorslaggevend is nog altijd de persoon die het merk of product vertegenwoordigd. Echter, wanneer je focusgebied het hele land betreft weet je dat dit een werkwijze is waarbij je veel geduld moet hebben en zeer goed moet plannen.

Afspraken maken

Het begon dan ook met het maken van afspraken en dat hield in; bellen, bellen en nog eens bellen. Wat ik al snel merkte is, dat het meerendeel van de ondernemers die ik sprak, herensokken niet zo heel erg belangrijk vonden. Men wist ook niet zo goed welke omzet het nu vertegenwoordigde in hun eigen winkel. Wat ik wel al snel merkte is dat men het product ook niet wilde missen en het werd bestemeld als makkelijke bijverkoop. Tenslotte gaf men aan dat ze sokken vaak als cadeau aan klanten gaven.

Filteren van verkoopargumenten

Na het voeren van vele gesprekken was dit hetgeen ik voornamelijk hoorde;

- Herensokken zijn niet zo heel belangrijk

- Wij geven de sokken vaak weg aan klanten

Door goed te luisteren naar deze argumenten, maar vooral door veel open vragen te stellen kwam ik tot de volgende inzichten.

- Men wist niet goed welke omzet dit segment nu daadwerkelijk vertegenwoordigde

- Sokken werden vaak in grote aantallen ingekocht omdat men verplicht was per order minimale aantallen te bestellen. Daarom leek het gevoelsmatig een grote kostenpost terwijl er toch ook regelmatig herensokken werden weggegeven. Dit was dan ook de reden waarom men meer dan eens dacht dat het maar lastige productgroep was. En al helemaal niet interessant om een nieuw merk toe te voegen.

Het zaaien was begonnen

Bovenstaande laat al zien dat het niet makkelijk zou worden snel marktaandeel te veroveren. Jammer, maar uiteraard geen probleem. Ik wist dat het zaaiingsproces was begonnen en bovenal kreeg ik zeer nuttige informatie dat me verder kon helpen.

Deze ervaringen heb ik dan ook getoetst bij de vele winkeleigenaren & ondernemers die ik inmiddels heb gesproken. 

Na dit toetsen ben ik gaan sleutelen aan mijn 'verkoopverhaal' of 'pitch', zoals je het kunt noemen. Daarnaast ben ik gaan kijken of ik deze verkoopargumenten ook daadwerkelijk kon bewerkstelligen. Want beloven wat je niet kunt nakomen maakt het bij voorbaat al een kansloze missie. 

Volgende week zal ik ingaan op hoe ik mijn verhaal heb laten aansluiten op de informatie die ik inmiddels had vergaard.

Ciao!