Een Nederlander op de Italiaanse dag in België

Met Mannen in Stijl richt ik me zoals jullie wellicht weten op de online markt. Zo nu en dan maak ik offline eens een uitstapje. Dat doet me altijd weer denken aan hoe het allemaal ooit begon. Bij ‘Over Mannen in Stijl’ kun je lezen dat ik als kleine jongen veelvuldig te vinden was in het plaatselijke winkelcentrum in Den Haag. Op die dagen verkocht ik werkelijk van alles. Eigenlijk deed dat er niet toe. Het was prachtig om daar te zitten. Nostalgie…

Gisteren stond de Italiaanse markt in Tongeren (België) op het programma.  Een markt met ongeveer 50 Italië gerelateerde ondernemers, van food tot non food. In 2013 had men een zeer succesvolle editie achter de rug. Een schitterende dag waarbij 44.000 mensen de markt bezochten.

Ciao Tongeren

Dit jaar begon eveneens goed. Na alle voorbereidingen getroffen te hebben waarbij ik o.a. een schitterend doek van 3 bij 1,5 meter heb laten maken, arriveerden we na bijna 3 uur rijden in het pittoreske centrum van Tongeren. Bij het opbouwen - pal voor het prachtige Onze-Lieve-Vrouwebasiliek - bekroop me hetzelfde gevoel van toen. Verkopen op een markt is toch een pure vorm van verkopen. Over nostalgie gesproken in een wereld waar we zoveel online afhandelen.

Succes

Aangezien ik nog niet eerder op zo’n markt had gestaan was het lastig om een doelstelling te bepalen. Mijn hoofddoel was om in contact te komen met echte Italië liefhebbers. Mensen die het land waarderen, maar ook de producten die er worden gemaakt. Aangezien alle herensokken, kousen, stropdassen, herenriemen en pochetten met de hand worden afgewerkt was er genoeg voer voor gesprekken.

Voor herhaling vatbaar

Hoewel de verkoop wellicht wat tegenviel (toch dat  verwachtingspatroon), was het een zeer geslaagde dag. Ik heb een aantal echte Italië liefhebbers ontmoet waar ik de contacten mee zal onderhouden. Daarnaast zijn er 2 mannen geweest die op de foto wilde met als achtergrond het doek en logo van Mannen in Stijl. Ook werd mij geadviseerd een fysieke winkel te openen omdat het concept er zeer goed uit zag. Dat zijn toch een aantal mooie complimenten. 

Met het schrijven van een persoonlijke noot bij iedere bestelling probeer ik iets extra's toe te voegen. Deze aandacht past ook bij mijn producten, die ook met aandacht zijn gemaakt. Toch blijft dat persoonlijke lastig bij een online bestelling. Mijn conclusie is dan ook dat een combinatie van online en offline niet alleen zeer waardevol kan zijn, maar vooral ook erg gezellig. 

Wat mij betreft zeker voor herhaling vatbaar!